OUR WEDDING ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, September 01, 2010

Tragedi Baju Raya Terbakar

29 September 2010.. tragedi yg menimpa baju2 raya aku.. dlm sejarah hidup aku ni la kali pertama aku dilanda ujian di bulan Ramadhan.. 4 pasang baju raya aku hangus musnah terbakar bersama dengan rumah tukang jahit aku di Sungai Panjang Selangor..

Ahad malam..aku bersiap2 kemas beg & baju sebagai persediaan persekolahan hari esok.. dalam pkol 10.45 mlm, mak uda call bgtau..aku terdiam seketika.. apa lagi dalam kepala aku ni hanya memikirkan baju raya yang aku beli dari eva yanti, tokey kain sulam bukit tinggi..juga kain hadiah dari eva untuk aku.. termenung aku seketika.. terfikir apa tindakan aku seterusnya..

4 helai baju aku musnah... tnpa dapat diselamatkan.. tiada apa yang tinggal..hanya kenangan dan angan2 untuk menyarung baju ni di hari lebaran.. tp bukan rezeki aku agaknya..




Tapi syukur..dalam 4 pasang ni, ade 2 pasang baju yang dh siap ada di rumah mak uda.. lega jugak aku rasa.. cuma kainnya yang terbakar bersama2 2 pasang baju coklat dan hitam aku..tak apelah..sekurang2nya masih ada ihsan buat aku untuk beraya dangan bergaya..




Apa yang berlaku pada aku ni, cukup berhikmah.. aku termenung panjang..seharian aku khayal.. tp dalam diri aku..dalam jiwa aku..penuh dengan tusukan yg jauh menembusi segala ruang rohani aku.. kerana aku cukup sedar..dalam tempoh sebulan dua ni aku terlalu hebat berbelanja.segala apa yang aku mahu semua aku beli.. smpai aku terlupa diri.. jadi, bila berlaku kejadian ni, insaf aku rasakan..bahawa segala kenikmatan, keseronokan bila2 masa je boleh Allah tarik.. syukur dengan apa yang aku masih miliki..sedangkan aku hanya hilang sepasang dua baju raya..apakah pula nasib tukang jahit yang hilang rumah dan mata pencarian tu.. betulkan..segala yg Allah suratkan dan takdirkan segalanya mengandungi hikmah yang perlu kita tafsirkan..lalu kini, jadilah aku orang2 mula berfikir dahulu sebelum berbelanja.. rasenya segala persiapan raya aku sudah sempurna..segalanya ada.. oleh yang demikian.. cukuplah dengan apa yg aku ada saat ini..

Pencarian aku belum berakhir.. sempat aku mencari kain gantian untuk baju aku 2 pasang ni.. alhamdulillah..aku temui juga penggantinya.. yang hampir sama..2 meter untuk dijadikan kain sebab baju bersulam ni selamat tapi kainnya yg x selamat.. dan sebagai galang ganti..2 pasang baju kurung selamat aku beli di KM Plaza Seremban..




Mabuk jugak aku tgk limpahan kain baju kat situ..tp hati aku masih akur untuk melawan gelodak nafsu bersoping aku ni x tak pernah surut.. ikutkan nak raya ni mau 10 kali dh aku ronda carik barang2 raya.. cukup la kan... semoga tragedi ni jadik pengajaran. sekali sekala kene mcm ni elok jugak..kesan berbirat dlm ulu hati aku..

No comments:

Post a Comment