OUR WEDDING ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

Friday, June 18, 2010

Hepi Father's Day & Hepi Besday ABAH...

aku hanya ada seorang ABAH dlm hidup aku.. insan yg terlalu istimewa & cukup aku kagumi sepanjang hidup aku.. insan yg tiada galang gantinya.. insan yg menjadi idolaku.. juga insan yg menjadi sumber inspirasiku..dulu.. kini.. dan selamanya..



satu masa dulu, abah adalah orang yg amat aku takuti.. pd aku masa tu abah la manusia paling garang & tegas yg penah aku jumpa..... ble abah balik rumah smua anak2 btempiran lari masuk bilik.. saat plg seronok bila abah xde kat rumah.. ble abah g mesyuarat ke kursus rasa bahagia x terkata... nsb la kakak & adik2 laki aku semua dok asrama.. aku ngn adik bongsu aku je la yg membesar dgn mengadap muka ABAH..

abah aku kejenya cikgu.. jd dr kecik semua orang kenal aku ni anak cikgu.. sebut aje nama abah, sape je yg x kenal.. oleh yg demikian.. maka aku pon kene menjaga etika aku selaku anak cikgu.. result pekse aku kejap je dh smpai ke pengetahuan abah.. maklumla aku ni dh la x berapa pndai mcm kakak & adik2 lelaki aku yg masuk asrama PENUH..tp hakikatnye aku pon mmg budak baik. mane ade wat jahat pon... paling2 pon buli kwn mase kat sekolah je.. oppsss.... penah dulu masa skolah, aku mtk nk beli basikal mountain bike.. sdgkan aku dh ade basikal.. abah buat x reti je.. mase tu mula la sesi lakonan anak wayang aku.. nangis x hengat.. x nk makan.. 3 hari aku penat beraksi.. sudahnya abah beli kan jugak aku basikal idaman.. paling teruk, hobi aku mase kecik dulu suka lari dr rumah.. waahhh... kemas2 baju.. kakak aku tolong tuliskan surat bgtau aku lari dr umah pastu aku sign surat tu..letak atas meja abah.. pastu aku lari dr rumah ddk kat luar umah smbil tido beralas kan baju dlm beg.. lapar aje aku msuk blk umah cari makan..pastu smbung ddk dgn beg kat luar rumah... ble mlm, masuk umah smula.. huhu.. saje je nk abah dtg pujuk.. ngok btol aku rase mase tu.. malu seyyyy....





gambar2 ni masa abah jadi Pegawai Pelajaran Daerah ( PPD ) Hilir Perak...



hari ini, setelah 31 tahun.. aku melihat abah betol2 di depan mata aku.. aku membesar depan mata abah.. abah ada 2 karakter yg cukup berbeza.. abah garang & tegas.. tp dlm masa yg sama abah adalah seorang yg sgt penyayang & btanggungjawab.. abah ini akan menjadi tempat rujukan kwn2 dia & saudara mara yg memerlukan bantuan.. rasenya abah x penah hampakan permintaan orang yg memerlukan bantuan.. abah juga x boleh dgr berita kematian. tiap kali ada org meninggal, abah akan jadi orang pertama yg hantar makanan utk keluarga org yg meninggal tu.. abah jgk ramai anak angkat.. semuanya terdiri dari anak orang kampung yg idup susah.. abah bg duit belanja, abah belikan kain baju, abah tanggung duit belanja dorg masuk universiti.. apa lagi yg boleh aku cakap pasal abah..arwah mak penah cerita, dlu2 masa dorg muda g dating.. ade eksiden depan mata..abah boleh suruh mak balik naik bas smata2 abah nak bawak mangsa eksiden tu g hospital... mmg abah tewas bila berhadapan dgn isu-isu kemanusiaan ni.. sungguh murni jiwamu ABAH...

abah telah melalui satu perjalanan kerjaya yg cukup cemerlang.. segala jasa bakti yg abah dh curahkan pada anak2 bangsa telah diiktiraf.. tp abah x penah nk mendabik dada.. abah x penah bongkak malah nk menunjuk2 apa yg dimilikinya.. abah selalu ajar anak2 abah supaya bersederhana dalam hidup.. abah juga sering merendah diri mengakui diri beliau "ASAL DARI KAMPUNG"... dr kecik aku selalu ikut abah pergi sekolah.. aku blaja nyanyi lagu GURU MALAYSIA dr usia aku 12 thn.. tahun demi tahun aku melihat peningkatan kerjaya abah.. abah jadi guru penolong kanan.. abah kemudian jadi pengetua..tp kenapa abah pegi sekolah tanam bunga.. kenapa abah tolong tukang kebun potong rumput kat padang.. ..kenapa abah balik lambat teman JAGA ronda sekolah mlm2.. kenapa semua keje abah buat..??

tapi hari ini bila aku dah jadi cikgu.. baru aku tau.. dan aku yakin darah yg mengalir dlm badan aku ni adalah darah pendidik dari abah dan mak.. abah selalu pesan bila aku jd cikgu jangan suka tolak kerja yg orang bagi.. seboleh2nya laksanakan sebaik mungkin dgn ikhlas hati.. jangan suka cari salah orang..tp lihat semuanya dr sudut yg baik & positif..x perlu byk cakap tp pastikan kerja bjalan.. byk peringatan dr abah sblm aku bergelar cikgu.. bukti yg nyata.. abah berjaya kerana prinsip yg dipegangnya.. abah mampu menjadi seseorang yg cukup disegani.. dan sebelum abah berundur dr dunia pendidikan, abah telah diberikan pengiktirafan yg cukup istimewa..


sewaktu abah menerima Pingat Ahli Mangku Perak ( AMP ) dr pemangku Sultan Perak, Raja Dr Nazrin Shah


abah menerima Pingat Ahli Mangku Negara ( AMN ) dari Yg Dipertuan Agong Tunku Syed Sirajudin

Lepas arwah mak pergi meninggalkan kami sekeluarga.. hidup terasa kekurangan.. juga kecacatan.. namun abah tetap kuat menguruskan keluarga seorang diri.. walau anak2 abah dh dewasa, abah tetap jaga kami mcm dulu lagi.. dan sifat abah x penah berubah.. abah kumpul suratkhabar lama.. dr umah sndri.. juga dr umah-umah orang.. abah jual dan duitnya abah sedekah pd orang susah.. sebaknya aku rasa bila ada bapak mcm abah.. dimanakan ku cari ganti insan sepertimu duhai ABAH...



Aku yakin bapa kita semua adalah insan terhebat.. walau macam manapun keadaannya.. dia tetap insan yg bgelar bapa.. insan yg harus kita sayangi dan hormati sepanjang umur kita.. insan yg sanggup bsusah payah demi memastikan anaknya tidak mewarisi kesusahan dia satu masa dulu.. tiada harta mahupun emas permata yg mampu membayar segala jasa2nya.. hanya doa yg mampu ku berikan agar Abah terus dikurniakan rahmat & belas kasih yg tidak terhingga dr Yang Maha Esa..

No comments:

Post a Comment