OUR WEDDING ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, February 02, 2011

Resepi Dapur - Kacang Poul

Apa..?? MAKAN lagi.. ??
hahahhahaha....

Jangan marah ye kawan-kawan.. ni la aktivitinya bila suami ada.. masak dan makan..
Resepi kali ni resepi baru yang nak dicuba buat..

Kacang Poul
namanya..

Menu ni asalnya dari negara Timur Tengah.. ikutkan kat negara kita ni susah nak dapat makan makanan ni melainkan dimasak sendiri oleh orang-orang yang berketurunan asal dari Timur Tengah.. tapi masih ade kedai yang jual cuma x banyak dan susah nak carik la.. senang cerita la.. tempat yang ade jual Kacang Poul ni banyak kat JB dan Singapore..

Sebut pasal Kacang Poul ni, aku berkesempatan makan kat rumah kawan aku masa hari raya di JB.. dimasak sendiri oleh ibunya.. maklumla kawan aku ni keturunan Syed/Syarifah yang sah-sah memang asal dari sana kan.. jadi aku rase, menu ni memang diwarisi sebagai hidangan istimewa.. 1st time aku tengok, memang macam pelik.. makan dengan roti sama ada roti biasa atau roti Peranchis pastu ade plak telur mata.. tapi bila dah makan.. MAK AII !!! memang terangkat la.. 3 kali aku usung pinggan dok menambah.. sedap nokk...tanya la sape-sape yang dah makan, gerenti cakap sedap..

Sakan la dok men'search' dalam internet untuk dapatkan resepi ni.. macam-macam versi yang aku dapat.. sudahnye aku amik la 2-3 resepi yang aku rase boleh dipercayai dan aku usahakan untuk menjadikannya kenyataan.. air liur dh nak meleleh aku rase bile sebut Kacang Poul ni... penangan betul rasenye....
Ni la percubaan pertama aku..

Dengan menggunakan bahan-bahan di bawah..

Minyak Sapi
Bawang Putih
Baked Bean
Jintan Manis
Jintan Putih
Bawang Besar
Tomato

Makan plak dengan roti Gardenia dan Telur Mata.. ermmpp.. puas hati la sikit...

TAPI .. tetap rasa ada yang kurang... kita cuba lagi untuk kali ke-2... kali ni ditambah dengan sedikit lagi bahan...

Minyak Sapi
Bawang Putih
Baked Bean
Jintan Manis
Jintan Putih
Bawang Besar
Tomato
+ Kacang Poul
+ Daging Cincang
+ Limau Kasturi

Pada yang belum tau... ni la dia Kacang Poul.. yang ada jenama KIMBALL saje ye..

Macam ni la bentuk kacang dia.. produk ni pon kalau tengok kat tin dia, tercatat Product of United Arab Emirates.. tu dia.. dari Arab tau...

Hasil aku bersilat di daput untuk kali ke-2, maka siaplah menu aku kali ni...


Suami puji.. SEDAP.. Alhamdulillah...

Lepas ni boleh buat lagi.. masak memasak ni seronoknye bila ade orang yang nak makan.. kalau sendiri buat sendiri makan, x best la sangatkan sebab x tau sedap ke tak.. klu dengan tekak sendiri memang semuanya ok la kan...

No comments:

Post a Comment