OUR WEDDING ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, February 02, 2011

Resepi Dapur - Roti Boyan

Kelakar la plak namanya..
ROTI BOYAN..

Yang terbayang dalam kepala, hidangan asli orang Indonesia.. iye la kot... nama pun dah Boyan kan...

Ahad lepas, aku tengok rancangan NONA kat TV3.. Aziz Sattar dan isterinya tunjukkan resepi ni.. wahh.. menarik aku rase.. lagi-lagi aku ni sangat tersuka dengan ape-ape resepi berunsurkan KARIPAP.. tapi ni sepupu pada karipap la..

Bahan-bahan dia cukup senang...

Untuk PASTRI :
Tepung Gandum + Garam + Marjerin + Air

Untuk INTI :
Kentang ( rebus + lenyek )
Bawang Besar ( hiris dan salaikan dalam kuali x de minyak )
Telur
Daun Sup / Daun Bawang
Serbuk Lada Hitam
Garam
Semua-semua ni gaul bersama.. pastu doh untuk pastri / kulit tadi bleh la dicanai.. aku serach dalam internet, kebanyak Roti Boyan ni orang buat saiz bulat yang besar macam ni...



Nak x nak, untuk menepati peraturan, aku ikutkan saiz yang dah dipiawaikan ni.. pergghhh .. berat gile masa nak angkat untuk dikelimkan sekelilingnya...

Lepas tu salai dulu atas kuali tak de minyak.. aku pon x tau nape.. tapi tengok Pak Ajis Sattar buat macam ni aku ikut aje la.. lepas tu baru goreng macam biase..

Memang banyak minyak sebenarnya.. tapi sebab nak ikut piawai kene la buat jugakkan.. tapi next time kalau nak buat ikut saiz suka hati kita pun boleh... Sedar x sedar, rupenya resepi ni sama plak dengan resepi Roti Kentang dari kawan aku.. dia buat pastri dia panjang-panjang... aku rase buat bulat-bulat besar macam ni pun ok jugak.. cepat siap... hahahha...

5 biji kentang aku guna.. dapat la 3 biji Roti Boyan.. dalam internet aku tengok ade yang tulis Roti Bowen.. waahh... kelasss namanya tu..

Nak makan pun, bukan macam makan karipap terus je masuk mulut.. yang ni kena potong dulu... macam potong kek la...btol2 kelas rasanya.. rasenye lagi.. bahan-bahan ni sama jugak kalau nak buat BERGEDIL kan.. celup je masuk dalam telur pastu goreng.. isk..isk.. macam-macam rupanya...

Suami pon puji sedap lagi.. hehhehe.. sejak suami ade ni.. masak aje kan keje aku.. masak makan.. beli kat kedai.. makan.. sihat sejahtera jadinya.. nampaknya start minggu depan aku nak jadi penonton setia NONA la.. sebab artis bagi resepi setiap minggu.. boleh la kita try resepi artis tu sedap ke tak kan.. sambil-sambil tu boleh kasi improve lagi skill kita masak.. tapi lepas ni kene DIET la nampaknye.. dush !! dush !!

No comments:

Post a Comment