OUR WEDDING ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, November 10, 2010

Percutian ke Padang & Bukit Tinggi, Sumatera Barat, Indonesia

Percutian yang cukup indah dan menyeronokkan... dah lama aku plan ke menjejakkan kaki ke tanah Sumatera Barat ni.. akhirnye keputusanku nekad utk ke mari.. walau seorang diri...
3hb November.. aku memulakan perjalanan.. seorang diri di LCCT.. alhamdulillah.. semua berjalan lancar.. berkali-kali jugak aku ber'sms' dan berchatting dgn eva melalui handphone.. dia pon x sabar menunggu kedatangan aku.. ramai rupenye orang Malaysia yang terbang bersama aku... rupenya dalam masa yang sama Jabatan Kebudayaan Negeri Sembilan pun menghantar wakil penari-penari kebudayaan yang akan perform utk 1 acara kat Bukit Tinggi nanti.. wahh.. menarik sangat...
Sampai je kat airport, Eva dan suaminya Ari dah sedia menunggu.. btol-btol aku rasa macam mimpi... hawa kat sana agak dingin.. ala-ala kat cameron highland.. kebetulan hujan pulak tu.. aduuii.. eva bawak aku makan dulu.. awal-awal dia dh pesan.. jangan minum ais ye.. sebab dia tau aku mmg suka pesan ais tiap kali minum.. so mcm biase aku pesan air mineral dgn soto ayam... emmp.. yg menariknye, rupenye soto ayam tu dia hidangkan dengan nasik sekali..



Lepas tu, Eva bawak aku pusing kota Padang.. banyak kesan gempa bumi yang berlaku tahun lepas..masih ada kesan dan masih ada lagi btol-btol depan mataku.. Subhanallah.. sayup je rasa hati.. begitu hebat kuasa Allah.. setiap kejadianNya pasti bersebab.. terpukau aku melihat sekeliling... sambil telinga aku mendengar cerita demi cerita tentang gempa bumi dari Eva dan Ari... dalam hati aku, cukup terkesan... sebak pun ada bila terbayang jika aku adalah antara orang yang menjadi mangsa di sini..




Perjalanan diteruskan... kami meninggalkan kota Padang untuk mendaki Bukit Tinggi.. perjalanan yang memakan masa 1 jam.. macam nak naik ke Genting Highland pun ada.. makin lama suhu makin sejuk dan dingin... maklumla.. semakin tinggi..
Pertengahan jalan, Eva dan Ari bawak aku makan tengahari.. pergghh... masih kenyang dengan menu soto ayam pagi tadi.. kali ni Eva cakap makan tengahari.. Restoren Lamun Ombak.. aku ikut je la.. cantik restoren ni.. hampir sama dengan restoren2 masakan Minang dan Padang yang terdapat kat Seremban dan KL.. Eva pilih tempat duduk bersila.. memang best.. skali duduk, tengok2 terus je dihidangkan dengan 20 jenis lauk.. terkejutnye aku.. order pun x.. Eva bgtau memang kat situ, stail makannye begitu.. kita makan ape yg kita nak rasa.. dan harga yg dikira berdasarkan berapa ketul lauk dan berapa banyak yg kita amik.. bagus jugak stail mcm ni.. lain dr yang biasa kat Malaysia.. so aku pon makan la ape je yg aku nak rasa.. memang sedap..





Memang kenyang.. masuk keta, tersandar aku kekenyangan.. sampai tertidur... sedar-sedar hampir sampai ke Bukit Tinggi.. Malam hari, acara berehat aje.. sesi suai kenal dengan Arel ( anak Eva ) dengan nenek.. seronok aku rasa.. macam kat rumah sendiri..langsung xrasa janggal sebab family Eva layan aku macam keluarga sendiri.. Arel masih malu-malu.. Nenek pulak malu nak cakap dgn aku.. dia kata dia x pandai bahasa Melayu.. tapi bila dia cakap aku boleh tangkap dan faham sebab nenek gunakan bahasa Minang.. Nenek baik sangat.. btol2 aku rasa macam nenek aku sndiri.. aku nak mandi, dia x bagi... sebab katanya air dingin bangat.. ye.. memang btol.. air tersangat la dingin.. aku x berani amik risiko mcm dlu.. berani mandi air sejuk masa kat Killarney, sudahnye tulang lutut aku bengkak smpai x boleh jalan seminggu.. sudahnye malam tu aku tidur tanpa mandi...

Hari ke-2 ( 4hb Nov ).. aku bangun tidur utk solat Subuh.. pinjam toilet di bilik nenek.. nenek tgh ngaji.. lepas solat aku smbung tidur lagi.. btol2 macam kat rumah sendiri.. skali nenek masuk.. dia tanya aku nak sarapan ape.. nak minum pagi ape.. nenek duduk kat tepi katil tempat aku baring.. dia tanya banyak kali nak minum susu tak.. nenek susah hati kalau aku x makan.... aduhhh.... nenek oh nenek.. kau bisa buat hatiku sayu... bila nenek keluar dari bilik, jiwa aku tersentuh sgt2... aku menangis.. sebab dh lama aku x dilayan begini.. dulu arwah mak aku selalu buat aku macm ni.. tp bila mak dh x de.. nenek pulak layan aku dgn baik sangat luluh jiwa aku.. tewas aku dan terus menangis sampai tertidur.. x siapa pun yang tau aku nangis dalam selimut ni... uwaaaa....... bila aku bangun tidur, kami siap2... sarapan pagi.. nasik lauk dengan sambal ayam.. pergghh.. pagi-pagi makan nasik putih... tapi dh rezeki depan mata aku baham aje.. Eva plak dh siap2.. sebab dia kena ke Tanah Datar.. kebetulan lokasi utk dia bawak aku jalan-jalan hari ni... sambil-sambil busy dia uruskan jualan kain sulam dia..

Perjalanan diteruskan.. kami mendaki Gunung Merapi Sumatera Barat.. menuju ke Tanah Datar.. tempat bagi bangunan pentadbiran kerajaan Bukit Tinggi..cukup kagum aku dengan persekitarannya.. dengan suhu yang semakin sejuk.. kami melewati kawasan pertanian.. penanaman kobis, carrot dan sayuran menarik sangat hati aku..

Akhirnya x sampai sejam, kami selamat tiba.. Eva menguruskan hal kerja dia dulu.. sambil tu dapat jugak aku perhatikan pelbagai jenis bangunan pentadbiran yang ade kat situ.. lepas selesai dia bawak aku ke Istana Besar Pagar Ruyung.. ni la tempat yang wajib disinggahi bila datang ke bumi Minang ni... cantik istana ni.. baru je siap sebab istana yang asalnya dah terbakar 2 tahun yang lepas..



Puas bergambar kat Istana Pagar Ruyung ni, kami turun kembali.. sempat jugak singgah di sebuah rumah saudara Eva.. aku masuk dalam tu.. perghh.. sebijik macam rumah dalam drama-drama Indonesia yang aku tengok kat TV.. btol2 macam mimpi la...
Kami kemudiannya balik semula ke Bukit Tinggi..cantik bandar ni...


Lepas tu, Eva bawak aku ke Pasar Atas.. dia nak bawak aku makan nasik kapau.. empp.. menarik dengarnye.. bila aku makan, boleh tahan rasanya.. masakan Padang aku rasa ni...

Lepas makan, kami jalan-jalan sambil tengok2 jualan barang kat sana.. macam-macam yang ada .. menarik sangat.. aku pun beli la sikit2 souveniour.. kesian jugak dgn peniaga-peniaga kat sini... gerai yang aku masuk ni adik ni yang jaga.. aku adalah orang pertama yang masuk & beli barang kat kedai dia.. aku nk bali banyak2 pun rasanya awal lagi.. x pe la.. esok-esok pasti singgah lagi...


Malam hari, Eva ajak aku keluar tengok panorama Bukit Tinggi waktu malam.. lokasi sekitar dataran Jam Gadang..cantik.. indah.. dan meriah.. dgn rasa dinginnya.... jadi bergambar aje la malam ni... tapi sempat jugak aku bersoping sket2..





Hari ke-3 ( 5hb Nov )... lepas sarapan kat rumah, kami keluar.. lokasinya Pasar Aur... tujuan utama nak beli barang-barang yang dipesan kawan-kawan.. antaranye telekung, blaus dan sket lagi souveniour.... Memang murah2 barang-barang kat Pasar Aur ni.. menurut Eva, lagi murah kalau beli kat Pasar Aur berbanding beli kat Pasar Atas..sebabnye peniaga di Pasar Atas pun ambik barang jualan dari Pasar Aur ni.. paling utama aku sebenarnye nak beli kain chiffon buat ganti kain sulam aku yg dah hangus terbakar.. huhu.. datang terus beli kat sini...


Tengah dok leka bersoping, aku perasan jugak tiba2 ramai orang berlari2 naik ke anak tangga ke tingkat atas.. tapi aku buat x tau je.. skali ade orang tegur Ari yg sedang pegang camera DSLR aku.. Rupenye ade sesuatu yg berlaku dan perlu aku saksikan sendiri.. inilah dia satu fenomena yang berlaku depan mata aku sendiri.. satu bulatan pelangi menglilingi matahari..
Subhanallah.. Subhanallah.. Subhanallah...

Aku tengok muka Eva dan Ari berubah.. dorang saling berbincang dgn orang ramai kat sana.. Eva akhirnya bgtau aku.. mungkin ini satu petanda sesuatu bakal terjadi di Bukit Tinggi.. tahun yang lepas berlaku jugak petanda macam ni kat langit di Padang.. 2-3 hari lepas tu berlaku gempa yang dasyat di sana.. begitu gak kat Kepulauan Mentawai.. 2-3 hari sebelum tsunami, langit di kepulauan tu berubah corak.. awan-awan putih bentuk keris..
Subhanallah...
Skali lagi aku aku mengucap.. terus terasa kejang kaki aku.. adakah benar gempa akan berlaku lagi.. Ya Allah.. seram sejuk aku rasa.. dalam hati terfikir macam-macam.. sempat ke aku balik ke Malaysia..?? adakah aku akan mati di sini..?? aduuhhh... aku x jumpa suami aku lagi ni...

Eva dan Ari cepat-cepat ajak aku balik.. kecut perut aku ni.. tapi Ari kemudiannye berhenti kat bandar Bukit Tinggi sebab nak solat Jumaat.. sementara tu kitorang lepak lunch kat KFC.. klakar la plak.. makanan feveret aku BERGEDIL rupenye jadi menu kat KFC.. wahh.. ape lagi.. aku pon order la.. yang aku perasan semua orang yang makan kat KFC ni mesti akan order nasik.. betolla orang Indonesia ni mesti makan nasik...

Lepas makan, kami sambung soping lagi.. dalam berat-berat hati, berat kaki tu aku melangkah jua membeli barang.. sempat jugak beli sikit lagi souveniour kat Pasar Atas.. sembang2 dgn peniaga, rupenye aku juga lah orang pertama yang masuk gerai dia.. siap dia cium lagi duit yg aku bagi tu.. aku beli sikit kerepek dan lepas tu bergambar sakan kat sekitar Bandar Bukit Tinggi.. satu yg aku terlupa, kat sini banyak cara orang nak dapatkan duit. Antaranya jaga parking dan main gitar menyanyi untuk orang ramai..







Malam terakhir di Bukit Tinggi.. Eva bawak aku keluar.. menonton persembahan Pedati Nusantara.. malam ni la malam persembahan penari-penari kebudayaan dari Seremban.. malam ni jugak aku jumpa ramai pelancong dari Malaysia.. hati yang takut sejak siang hari tadi terubat jugak la bila tengok ramai kawan sekapal..

Sempat jugak kami makan kat salah sebuah gerai.. merasa jugak aku makan kuewtiow goreng versi Indonesia dengan keriuk keriuk asli...

Hari ke-4 (6hb Nov ).. masa untuk berangkat pulang.. sebelum bertolak ke airport kat Kota Padang, Ari bawak aku ke satu lagi tempat bersejarah iaitu Lobang Jepang.. ni la kawasan tempat persembunyian tentera Jepun ketika berada di sini satu masa dulu.. cantik tempat ni.. sejuk pulak tu.. pemandangannya indah dengan pelbagai jualan souveniour yang menarik hati..






Perjalanan ke Padang kami teruskan.. sedih la pulak rasanya nak meninggalkan bumi Sumatera ni.. tapi apakan daya.. ada rezeki aku akan sampai lagi.. pemandangan indah di kiri kanan jalan membuatkan aku bertambah sayu...


Sampai di airport.. masa utk kami berpisah.. sedih rasenya.. tapi x pe la.. adatla kan...


Selamat tinggal bumi Minangkabau...
Kenangan yang cukup indah sepanjang 4 hari aku di sini.. aku rasa gembira, puas hati, seronok.. juga terbit rasa takut dan mengingatkan aku tentang kematian sepanjang berada di sini.. seperti menghantar nyawa pun ada tambahan lagi ketika ini bumi Jogjakarta sedang dilanda letusan berapi dari Gunung Merapi..

Semoga kita ketemu lagi.....

No comments:

Post a Comment

Post a Comment