OUR WEDDING ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, March 19, 2011

Resepi Dapur - Seafood Lasagna


Mood masak datang lagi..... kali ni cuba buat LASAGNA yang menjadi kegemaran aku tiap kali ke Pizza Hut...

Ikutkan, memang terasa susah sangat nak membuat lasagna ni.. yang tau makan je sedap.. tapi sesekali berfikir, kenapa x cuba buatkan... jadi, dengan semangat yang kental, aku mula membuat rujukan dari macam-macam website dan blog termasuk youtube.. akhirnya setelah yakin, aku pun nekad membeli bahan-bahan untuk membuat lasagna ni...

Jadi hari ni, buat pertama kalinya aku cuba membuat sendiri lasagna..

Ni adalah antara bahan yang diperlukan mengikut taste aku.. resepi ni aku ikut dengan gabungan pelbagai idea dari blog-blog yang aku dah baca.. ikutkan macam-macam cara, tapi aku permudahkan untuk memudahkan aku sendiri membuatnya..

Banyak jugak bahan yang perlu dibeli.. tapi disebabkan aku nekad nak buat betul-betul, jadi aku belikan semua bahan yang berkaitan...

Paling penting, kulit lasagna ni.... ada macam-macam jenama kat pasaran.. sebolehnya beli yang instant la.. jadi x payah nak susah-susah rebus....


Ni plak, sos spagheti kimball... amik yang tin oren ni perasa basil dan garlic ni... sos ni panaskan dan makan macam tu pun dah sedap....

Jadi, ini adalah bahan untuk membuat sos daging...

1 ulas Bawang Besar
5 ulas Bawang Putih
2 sudu Butter
1 peket Daging Lembu / Ayam
1 tin Cendawan Butang
Jejari Ketam
Udang ( dikupas di buang kulitnya )
1 tin Sos Prego ( tin oren )
2 sudu Tomato Puri
4 sudu Sos Cili
1 sudu Serbuk Oregano
1 sudu Serbuk Basil
1 sudu Serbuk Lada Hitam
Garam dan Gula sesedap rasa

Cara masak dia :


1. Panaskan butter tadi sampai cair
2. Masukkan bawang besar dan bawang putih.. Tumis sampai masak. Boleh tambah sedikit cili kisar kalau nak rasa sedikit pedas.
3. Masukkan daging lembu / ayam / udang / jejari ketam / cendawan butang. Masak sampai isi daging masak
4. Masukkan 1 tin sos prego, tomato puri dan cili sos.
5. Masukkan serbuk oregano, basil dan lada hitam.
6. Masukkan garam dan gula mengikut citarasa anda.


Lepas siap tu, kita kena buat sos putih dia pulak... Ni antara bahan yang diperlukan..

2 sudu Butter
2 cawan Tepung Gandum
1 kotak Susu Penuh Krim / Full Cream Milk ( sama ada susu dalam botol atau susu cair dalam tin, asalkan " FULL CREAM / PENUH KRIM )
1 sudu Cheese
Garam sesedap rasa


Cara nak masak sos putih :

1. Panaskan butter sampai cair.
2. Masukkan tepung gandum. Kacau sampai sebati.
3. Masukkan susu cair. Kacau sentiasa untuk pastikan sos tak berketul. Masa ni kene jaga api betul-betul.. seeloknya slowkan api.
4. Masukkan garam sesedap rasa.

Inilah dia sos daging dan sos putih yang dah siap dimasak...

Seterusnya, sapukan marjerin pada loyang atau caserol yang nak kita gunakan untuk bakar lasagna tadi.. Lepas tu susun kulit lasangnamenutup bahagian bawah loyang...

Tuang sos daging atas kulit lasagna tadi.. tak payah tebal-tebal asalkan penuh menutup kulit lasagna tadi

Lepas tu tuangkan sos putih atas sos daging tadi.. tak payah tuang tebal-tebal. boleh gunakan sudu untuk tarik sos putih dan ratakan supaya boleh kena pada sos daging tadi


Lepas tu susun lagi kulit lasagna atas sos putih tadi. Ulang proses letak sos daging, sos putih dan kulit lasagna berselang seli.. Rasanya dapat 3 ke 4 lapis kulit lasagna pun dah dikira ok..


Akhir sekali, pastikan kulit lasagna ada dibahagian atas sebelum ditabur dengan cheese mozarella.. cheese yang aku beli ni terketul-ketul la pulak.. nak tak nak aku kene letakkan semua...

Lepas tu boleh masukkan ke dalam oven dengan suhu kepanasan 180 darjah celcius selama 45 minit...


Tunggu sampai masak.. kulit lasagna akan melembut bila dipanaskan bersama sos daging tadi..


Ni dia lasagna yang dah siap dimasak.. masa ni panas-panas lagi aku dah potong dari dalam loyang... tapi akalu terasa macam belum masak ( kulit lasagna masih keras masa dipotong ) maknanya kene tambah lagi masa membakar dalam oven.


Ni la dia seafood lasagna aku yang dah siap.. pergghh.. sedap la plak...


Bila aku tunggu lasagna sejuk dan potong, macam ni la hasil dia.. baru nampak layer kulit lasagna tu...



Good Job cikgu.. berjaya aku buat sendiri lasagna.. nyata yang susah pasti jadi mudah kalau kita berusaha nak membuatnya kan..

Selamat mencuba ... ~

No comments:

Post a Comment