OUR WEDDING ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, March 09, 2011

Bola Sepak vs Sunburn

Bola Sepak.. oh Bola Sepak...

Penangan kemeriahan bola sepak Piala AFF Suzuki.. membawa ke kejayaan skuad bola sepak negara yang berterusan.. nampaknya aku pun antara orang yang terkena tempiasnya....

Percaya atau tak.. masa sekolah menengah dulu, aku ade orang yang sangat minat dengan bola sepak.. setiap bulan x pernah ketinggalan beli majalah ARENA BOLA SEPAK.. lagi-lagi zaman aku tu tahun 1990-an pada aku la punyalah ramai player yang hensem dan sangat macho.. Mana boleh lupa dengan nama Azman Adnan, Azizul Abu Haniffah, Nizam Adha, Radhi Mat Din, Matlan Marjan.... wakakakka... tergelak terguling aku rase dek betapa taksubnye aku dengan mereka masa tu.. tp ini seriyus... boleh aku gunting gambar-gambar dorang dalam suratkhabar pastu tampal dalam buku.. hahhahaha... btol-btol kagum aku rasa... dan paling aku x boleh lupa dengan ABBAS SAAD, idola yang selalu bikin aku angau siang dan malam.... aduhai.....




Tu kenangan aku hampir 20 tahun yang lepas masa zaman sekolah menengah.. lepas aku masuk U, hobi aku mengumpul dan angau tu kian hilang.. sampai ke hari ni, aku dikira sebagai peminat bola sepak tahap sederhana la.. ada game kat stadium aku pergi jugak la.. setakat temankan suami.. ada masa jugak time bujang dulu layan lah jugak FINAL kat Stadium Bukti Jalil dan Stadium Shah Alam.. kelakar la rasanya...

Hari ni, nampaknye tempias tu terkena balik kat aku.. buat tahun pertama secara rasmi dilantik sebagai Guru Penasihat Permainan Bola Sepak Perempuan sekolah aku.. aku dengan ikhlas dan redha menerima pelawaan pentadbir untuk brtanggungjawab sepenuhnya menguruskan pelajar-pelajar perempuan sekolah aku yang bermain bola ni.. dan buat permulaan dalam tugasan aku.. adalah menjalankan tugas menjadi Koordinator @ VK sepanjang Perlawanan Bola Sepak Lelaki Bawah 15 dan 18 tahun Peringkat Daerah Seremban 2 2011.. Peluang yang sangat baik aku kire untuk membantu aku mengenali sukan bola sepak dengan lebih mendalam dan takkan aku lepaskan..



4 hari aku berjemur di tengah padang.. walau hakikatnya aku duduk di bawah khemah pengadil, tapi kenyataan yang perlu aku terima.. ada khemah ke x de khemah ke SAMA aje.. tetap panas membahang... paham-paham aje la.. kulit muka aku yang cukup sensitif ni dah lama tak terdedah pada matahari secara direct.. dan kesudahannya, pada 2 jam yang pertama, aku sudah alami sunburn yang dasyat....


2 hari pertama dengan kesan effect kepanasan tahap tinggi, buat aku x senang duduk... bertugas memerhatikan perlawanan adakala buat aku terpaksa melebihkan perhatian pada kulit muka aku yang menerima kesan yang cukup hebat... dengan tahap kepanasan yang menggila, ditambah dengan dehidration yang tinggi.. berbotol-botol air aku minum.. tapi nyata masih kurang membantu.. hari pertama aje muka aku dah mula menggelap kepada 4 tone..


Tugas yang aku buat kat khemah VK ni.. memerhatikan perlawanan berlangsung... mencatat masa.. mencatat jaringan gol dari siapa, minit ke berapa.. juga mencatat kesalahan-kesalahan dalam padang macam kad merah, kad kuning tu.... menguruskan pemain keluar atau masuk sepanjang perlawanan serta menjadi pegawai yang berkuasa menegur pemain atau pengurusan mana-mana pasukan yang melanggar peraturan.....tak lupa juga menguruskan pendaftaran pasukan yang bertanding serta menyemak senarai nama pemain....




Cukup bertuah aku rasa, walau dalam keadaan kesakitan emosi dan fizikal tu, aku dapat belajar banyak perkara.. duduk bersama para pengadil yang sungguh bijaksana, memang mereka x pernah lokek untuk terus menerus memberikan aku maklumat berkaitan pengadilan bola sepak.. betul kata pepatah,menimba ilmu tu bukan hanya dari dalam kelas.. juga jangan lupa sunburn yang aku terima x setimpal dengan ilmu yang aku dapat sepanjang 4 hari di tengah padang.... macam wisel ni, tak tau pulak aku ade pelbagai jenis wisel yang mempunyai bunyi yang berlainan bersesuian dengan sukan..


Dalam sehari, aku menjadi pemerhati kepada hampir 10 perlawanan.. itu pun perlawanan di Padang B tempat aku bertugas kerana dalam masa yang sama masih berlangsung perlawanan di Padang A dan C... memang aku hanya nampak bola aje la sepanjang hari tu..




Bila dah boleh menyesuaikan diri dengan bola sepak ni.. memang banyak yang dapat aku tengok dan fikir... macam-macam tingkahlaku orang yang dapat aku perhatikan.. apepun, yang baik memang patut dijadikan teladan.. tapi yang kurang baik tu abaikan aje la....


Selesai cerita 4 hari pasal bola sepak.. ni cerita kulit aku sunburn yang x sudah-sudah...
Hari ke-2,aku balik rumah, nekad aku usaha repair balik kulit muka aku ni.. kerana sungguh la ketaranya muka aku ni berubah warna.. berbelang kulit muka... aku survey dalam internet pelbagai petua untuk merawat sunbern juga untuk mencerahkan balik muka..

Ni la antara petua yang aku dapat :

1. Beli cooling mask / whitening mask ~ yang ni aku rasa rasional dia untuk sejukkan balik kulit muka yang panas terbakar tu.....

2. Pakai bedak sejuk muke setiap malam sepanjang mengalami masalah sunburn ~ rasional dia bedak sejuk ni kan dibuat dari beras.. beras tu ala-ala skrub yang boleh masuk celah-celah liang roma selain memutihkan kulit muka...

3. Sapu putih telur buat masker ~ Setau aku putih telur ni dapat menegangkan kulit muka...

4. Potong timun pastu tepek kat mata mase nak tidur ~ yang ni memang best.. timun tu sejuk dan menyegarkan...

5. Campurkan oats dengan air untuk membentuk pes. Sapukan pada kulit dan biarkan selama 15 minit. Ini boleh membantu untuk mengurangkan bahang merah (sunburn) akibat pancaran matahari


Bila sunburn berlaku, kulit kita mengalami kecederaan yang sangat teruk.. kulit yang terdedah secara terus menerus dibawah cahaya matahari tanpa memakai ape-ape krim pelindung akan merosakkan kulit.. pasal tu kalau tengok btol-btol, org yang terdedah pada cahaya matahari setiap hari, akan kelihatan lebih tua sebab struktur kulit dia dah rosak..


Petua Merawat Sunburn (Kulit Muka Terbakar)

Yang ni memang aku buat....Caranya adalah dengan basuh beberapa sebiji kentang. Tak perlu buang kulitnya, cuma basuh sahaja.


Pastu kukus sehingga benar-benar masak dan lembut


Selepas itu lenyek kentang tadi sehingga benar-benar halus (ala-ala kentang lenyek KFC). Kemudian letakkan paste kentang tadi pada kulit wajah yang terbakar. Insyaallah, kulit akan terasa nyaman dan segar semula.


Yang ni aku buat 1 malam je.. sebab x tahan bau kentang tu rasa nak makan la plak... penah dengar tak, bila minyak masak yang kita dah guna berkali-kali kita nk jernihkan balik.. caranya dengan goreng kentang dalam minyak yang lama tu.. minyak lama tu akan berubah warna dan jadi jernih.. tu pasal kentang ni rasanya bila disapu pada kulit muka yang terbakar dan gelap, air dari kentang ni akan serap pigmen warna kulit muka kita yang terbakar tu. Betul jugak petua ni...

Tapi yang paling penting.. kene sentiasa beringat.. tiap kali nak keluar rumah atau bersukan, mestilah pakai sunblock untuk melindungi kulit muka.. cahaya matahari sekarang ni bukan ada vitamin sangat, yang vitamin tu takat pkol 9.00 pagi je.. yang selepas tu cahaya matahari yang boleh mencederakan dan merosakkan kulit muka je.. Sunblock ada dijual macam-macam kat pasaran, kat dalam bahan kosmetik pun dah ade cuma nya SPF dia setakat 25 ke 35 je.. Kalay nak yang betul-betul kuat macam yang aku beli ni...


SUNPLAY yang ade gambar kucing ala-ala rimau ni.. 130 SPF... harap boleh membantu la kan.. juga aku beli gel pengelupasan syahirah ni untuk skrub kulit muka yang kering dan jadi kulit mati tu... hari-hari aku sental.... paling elok, lepas 3-4 hari, pergilah facial.. tapi kene tunggu kulit muka reda dulu dari panas sunburn tu.. x boleh terus g facial.. insya Allah.. kulit akan ok kembali.. sebab setau aku kalau sunburn, biasanya dalam tempoh 10 hari kulit akan ok semula.. cuma x de la jadi putih terus.. lepas tu mungkin kulit muka akan menggelupas... sebabnya kulit yang sunburn tadi dg jadi kulit mati dan kulit baru akan tumbuh dan perlu dijaga baik-baik....

Jadi, sabar la ye.....




No comments:

Post a Comment