OUR WEDDING ANNIVERSARY

Daisypath Anniversary tickers

Friday, March 04, 2011

Resepi Dapur - Sushi

Dua tiga hari ni terbayang la plak sushi.. adoiyaaii... kalau dah terbayang tu, tandanye kena g makan la.. kalau nak makan, gerenti kene g Jusco atau Sushi King.. ermm... koman-koman habis dalam RM 10.00 ~ paling sket la.. tu pun pastu sure melapar balik...

Teringat plak resepi SUSHI yang member kat Japan bagi tahun lepas.. macam menarik je kalau nak cuba.. so, apa lagil, dengan laju-lajunya aku pun ke Giant carik bahan nak buat sushi....

Ni lah dia barang-barang yang aku dah beli.... Paling penting, beras jepun.. ( susah jugak nak carik, tapi memang ada.. cuma jenama je lain dari yang biasa ).. lepas tu seaweed a.k.a rumpai laut... berpusing aku kat Giant tu nak mencari mende ni.. alahai.. rasanya penah nampak.. tapi memang macam ni la kan.. kalau carik x jumpa... kalau x nak, nampak plak kat mana... sambil tu, aku beli crab stick, solmon mayonis.. dan mayonis ni aku suka pakai tar-tar sauce.. hahahah.... sepatutnya pakai mayonis biase je, tapi aku saje suka-suka nak ikut selera sendiri..

Frust sebenarnya sebab x jumpa langsung seaweed ni, berpuluh kali aku pusing, sudahnya aku nekad balik je la tunggu esok g Jusco beli kat sane ( gerenti ade ).. skali masa nak balik tu, aku short cut ikut lorong junk food, toinnkk !! ternampak rupenye seaweed ni diletakkan kat bahagian ni.. wahh.. wah... memang rejeki aku nak buat sushi hari ni... banyak jenis seaweed ni sebab ade yang boleh makan terus sebab dah dipanggang dan diletakkan perisa.. aku amik yang biase punye la.... jangan lupa, mesti ade BAMBOO MAT untuk gulung sushi..

Kalau ikutkan dalam blog yang aku baca, beras jepun yang sangat famous amos untuk buat sushi jenama SUMO ni la.. aku x jumpa yang ni.. nasib ade jenama SAKURA.. jadila kan..... lagipun beras dia sama aku rasa.. bulat-bulat.. total harga barang-barang ni dalam RM 25.00.. boleh makan sepuas hati dan makan berkali-kali...


Aku refer resepi kawan aku ni masa nak buat.. tapi banyak sangat aku survey kat blog dan youtube tengok cara nak buat.. sama je rupenye yee.. senang sesangat.. jadi akhirnya, aku pun buatlah sushi ikut cara & rase tekak aku sendiri....

Bahan yang UTAMA perlu ada....

1 cawan Beras Jepun
1 sudu Cuka ( ikutkan cuka khas untuk sushi ) tapi aku pakai cuka biasa.. OK je rasanye..
1 sudu Mayonis
Gula dan Garam sesedap rasa

Bahan2 lain

Crab Stick
Telur Dadar
Tuna / Solmon yang siap dalam tin
Seaweed

Boleh jugak tambah bahan lain... macam timun jepun dan pape sayur lain yang disukai

Cara nak masak dia :

Masak beras jepun tu macam biasa. Boleh ikut arahan kat blakang plastk bag dia... Pastikan sukatan airnya betul supaya tak lembik. Aku guna 1 cawan beras + 2 cawan air... Bila nasik masak, tengah panas tu masuk dan gaulkan cuka, garam, gula dan mayonis. Gaul bagi rata. Pastu tunggu sejuk sket sebab kalau buat time panas, dia basah dan berair lagi...

Bila dah sedia, amik Bamboo Mat ni.. letak seaweed atas dia.. pastu letakkan nasik tadi.. ikutkan ada sukatan untuk saiz nasi atas seaweed ni, tapi aku blasah je la letak separuh dari saiz seaweed tadi...

Masa ni terpulang nak letak apa atas nasik ni.. boleh letak tuna, crab stick, telur, timun dan sebagainya.. susun elok-elok.....

Lepas tu, mula la menggulung dengan bantuan Bamboo Mat ni.. ini le fungsing Bamboo Mat ni sebab dia boleh control saiz dan elakkan sushi kita jadi rosak.. lagipun, dengan cara macam ni, sushi akan jadi cantik dan kemas...

Kalau nak gulung sendiri pakai tangan, agak susah.. sebab nasik ni lembik dan melekit-lekit.. jadi nanti sushi jadi x cantik.. masa gulung tu, gulung kuat-kuat supaya isi dia jadi padat... jadi bila nak potong nanti, senang jadinya... Kat hujung seaweed tu, basahkan dengan air, dia akan senang untuk melekat.

Macam-macam design boleh buat...


Inilah hasilnya bila dipotong......


Ini baru guna untuk 1 cawan beras... banyak dapat ni... rasanya pulak, sebijik macam sushi yang aku selalu beli kat JUSCO tu.. waahh.. memang puas hati laa....

Bila siap, aku terus masuk mulut.. x sabar nak rasa katakan.....terasa plak seaweed tadi kenyal.. aisehh... silap pilih seaweed ke... frust la plakk... sudahnya aku simpan je sushi-sushi dalam fridge semalaman.. jadi, hari ni bila aku nak makan semula, terasa seaweed tadi lembut la plak.. oh.. agaknya bila air dari nasik tadi x serap masuk lagi pada seaweed, tu yang rase lain je.. tapi bila dah simpan beberapa jam ni, baru rasa lembut dan sedap...

Hepi la plak... bila dah berjaya buat resepi baru ni.. lepas ni ade la idea nak buat nak jamu orang datang.....

No comments:

Post a Comment